19.10.2021 13:06
Yerli SİHA'larda tarihi hamle: Anlaşma olursa savunma sanayi sıçrama yapar

Dünyanın çok sayıda ülkesine insansız hava araçları ile ihracat başarı elde eden Türk Savunma Sanayii, altın değerinde bir başarının eşiğine geldi. İngiltere’nin Türk SİHA’larına olan yakın ilgisi ciddi boyuta ulaştı. SİHA’lar konusunda İngiltere’ye farklı seçenekler sunulurken savunma uzmanları ise bu gelişmeyi İngilizlere SİHA satılması ihtimalinin Türk Savunma Sanayii için büyük bir sıçrama tahtası olabileceğine dikkati çekti.

Türkiye, insansız hava araçları alanındaki güç ve başarısını tüm dünyaya ispatladı. Bu başarı daha önce Azerbaycan’dan Polonya’ya Türkmenistan’dan Ukrayna’ya kadar dünyada boy gösterirken Türk İHA’ları için yeni bir talip çıktı. Dünyanın önemli güçleri arasında yer alan İngiltere, Türk SİHA’larına olan ilgisi ciddileşti.

Geçtiğimiz günlerde İngiltere’nin Türk SİHA’larıyla çok ciddi bir şekilde ilgilendiği açıklamasını yapan Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, İngilizlere SİHA’lar konusunda farklı seçeneklerini sunduklarını belirttiği açıklamasının ardından muhtemel satın alma için gözler Londra’ya çevrildi.

TÜRK SAVUNMA SANAYİİ TARİHE GEÇECEK

İngiltere’nin Türk SİHA’larına olan ilgisini TRT Habere değerlendiren ve “İngiltere’nin Türk SİHA’sı alması ne anlama geliyor?” sorusuna Savunma Analisti Hakan Kılıç, yerli ve milli SİHA ihracatının en son Mozambik’in ilgisi ile gündeme geldiğini belirterek İngiltere’nin teklif isteği ve Ankara’nın bu yönde adım atmasını çok önemli bulduğunu söyledi.

Kılıç, bir NATO üyesi olan Polonya’ya ihracat yapan Türkiye’nin çıtayı zaten yükselttiğini hatırlatarak, İngiltere’ye SİHA satışının gerçekleşmesinin Türk Savunma Sanayii adına büyük bir ilerleme olarak tarihe geçeceğini ifade etti.

TÜRK SİHA’SINI ÇOK SAYIDA ÜLKE KULLANIYOR

Daha önce Katar, Türkmenistan, Ukrayna, Azerbaycan ve Polonya’ya Türk yapımı SİHA’lardan Bayraktar TB-2 ihraç edilmişti. Ayrıca, Suudi Arabistan, Letonya, Bulgaristan, Sırbistan, Macaristan, Arnavutluk’un da Fransız Le Firago gazetesine göre Bayraktar TB-2 ile ilgilendiği belirtilmişti. Fas da Türk SİHA’ları ile ilgili adım atmaya hazırlanıyor. TUSAŞ üretimi ANKA SİHA ise Tunus’a ihraç edilirken Vestel Karayel de Suudi Arabistan’a ihraç edildi.

İNGİLRERE'NİN ABD DIŞINDA BİR ÜLKEDEN HAVA UNSURU ALMASI ÇOK DEĞERLİ

Bu askeri teknolojinin İngiltere’ye ihracı için ayrı bir parantez açan ve İngiltere’nin savunma sanayi ürünlerini ya kendisinin ürettiğini ya da ABD’den satın aldığını belirten Hakan Kılıç, “Mesela Almanya veya Japonya Türk SİHA’sı almak istese bu derece dikkatimi çekmezdi” dedi.

İngiltere’nin havacılık devi olduğunu ve ABD’den başka hemen hemen hiçbir ülkeden silah almadığını belirten Kılıç, “Sadece Avrupa’daki ortak firmaları, konsorsiyumlarından mesela Tornado, EF-2000 gibi ortak üretim için kurulan şirketlerden almış durumda. Platform bazında bugüne kadar ABD dışında bir ülkeden alım yaptıklarını hiç duymadım” diye konuştu.

Kılıç, İngiltere’nin belki de son 50 yıldır ilk defa ABD harici bir ülkeden bir hava platformu, insansız da olsa bir uçak alacağını vurguladı. İngilizlerin EF-2000, F-35B, 707 (E-3D), 737 (AEW), P-8A, BN-2 (Recce), King Air 350, Global Express, RC-135W, A330 MRTT, A400M gibi envanterindeki diğer sınıf ve kalemlere bakıldığında bu durumu destekleyen benzer bir tablonun ortaya çıktığını belirten Kılıç, “İngilizler ya kendi üretmiş ya üretimde ortak olan firmaları ile bu araçlara kavuşmuş ya da doğrudan ABD’den almış” şeklinde konuştu.

TÜRK SİHA’SI TERCİHİNİN TEMELİNDE NE VAR?

İngiltere’nin hali hazırda kendi alanında dünyanın en güçlü insansız hava araçlarına sahipken neden Türk SİHA’sını tercih ettiği sorusuna ise Hakan Kılıç verdiği cevapta şunları söyledi:

“Şu an elinde bulunan Reaper ve Predator SİHA’lar çok kapasiteli ve faydalı yük kapasitesi de fazla olan ABD malı SİHA’lar. Daha yüksek teknolojik ürünler. İngiltere’nin etrafındaki denizlerde deniz gözetleme-keşif için bu kadar pahalı ve yüksek kapasiteli SİHA’lara ihtiyacı var mı? İngiliz SİHA’larının daha önce görev yaptığı Afganistan veya Ortadoğu’da bu denli pahalı ve tanksavar füzeler taşıyan araçlar şart mı? Aynı görevi bizim SİHA’larımız Ege, Suriye, Azerbaycan veya Libya’da yapamadı mı? Yaptı hem de daha iyi ve fazlasıyla…

Üstelik Akıncı SİHA güncellenen 1500 kg faydalı yük kapasitesi ile ABD malı AVENGER, MQ-9B, MQ9A ve Rus yapımı ALTIUS-U’dan sonra dünyanın en fazla faydalı yük taşıyan 5’nci SİHA’sı. Yani ülke olarak ilk beş içerisindeyiz. Burada bir detayı atlamamak gerek, ABD’yi belki kenara koysak, Rus SİHA’larının operasyonel tecrübesi Türk SİHA’larının yanından bile geçemez.

Zaten söz konusu Rus SİHA’sı henüz operasyonel değil. Dolayısıyla dördüncü sıradayız denebilir. Ayrıca SİHA ihracında dünyada ilk üçteyiz ve Avrupa’da en büyük SİHA filosuna sahip ülkeyiz.”

TEKNOLOJİ PAYLAŞIMINDAN KASIT NE?

Hem Polonya’nın SİHA dışındaki Türk silah sistemleriyle de ilgilenmesi hem de İngiltere’ye SİHA satışı haberlerin ardından ‘Kritik bilgiler de satılıyor mu?’ sorusu sosyal medyada gündeme gelmişti.

Bu konuya da açıklık getiren ve kamuoyunun bugünlerde dilinden düşmeyen kaynak kodlarının yani uçuş yazılımı ve keşif görüntülerini yansıttığı yazılımlar gibi yardımcı yazılımların verilmeyeceğini düşündüğünü belirten Hakan Kılıç, “Muhtemelen ortak üretim için motor satışı ve benzer planlamalarla ilgili konuların gündeme gelmesi bekleniyor” dedi.

Bu durumun kötü bir şey olmadığını ifade eden Kılıç, “ABD, F-16’ları bizde fabrika kurarak ürettirdi… Ne kaybetti? Biz de aynısını neden yapmayalım? Sonuçta hakları bizde saklı. Polonya ya da başka bir ülke aslı bizde olan bilgileri kopyalayıp, kendisi bir SİHA üretip satamaz. Bu konuda lütfen herkes rahat olsun.” diye konuştu.

Kaynak : TRT Haber
YORUMLAR