01.03.2015 07:58
Türkiye'nin çehresi bu dev projelerle değişecek!

Kanal İstanbul, İstanbul'a 3. havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Ovit Tüneli, Kars-Bakü-Tiflis Demiryolu Hattı gibi projeler Türkiye'ye çağ atlatıyor

Önceki gün Başbakan Ahmet Davutoğlu ve Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan tarafından açıklanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi, sadece İstanbul'da değil bütün Türkiye'de ve dünyada büyük ilgi ve heyecanla karşılandı. İstanbul'un trafiğini rahatlatmak amacıyla hazırlanan projede, 2'si karayolu 1'i metro yolu olmak üzere 3 katlı tüp geçit Boğaz'ın altından geçecek. Projenin tamamlanmasıyla Hasdal-Ümraniye arası seyahat süresi 14 dakikaya inecek. İncirli-Söğütlüçeşme arası da 40 dakikada geçilecek. 3 köprüyü, 9 metro ağını birbirine bağlayan proje, 5 yıl içinde hizmete girecek. Türkiye, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi gibi son 13 yılda gerçekleştirilen birçok projeyle de adından söz ettirdi. Ülke, değeri 260 milyar lirayı bulan dev projelerle âdeta çağ atladı. Bunlardan Marmaray ve Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) gibi büyük projeler hayata geçirildi. İstanbul'a 3. havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü), İstanbul-İzmir Otoyolu, Kars-Bakü-Tiflis Demiryolu Hattı'nın ise yapımı devam ediyor. Gelecek yıl Avrasya Tüneli tamamlanacak. Kanal İstanbul Projesine yönelik ise ilgili tarafların katılımıyla çalışmalara başlandı. Şartname yazım aşamasına geldi.

15 DAKİKADA KARŞIYA

Göztepe-Kazlıçeşme arasındaki ulaşım mesafesini 15 dakikaya indirmesi planlanan Avrasya Tüneli, 2016 yılı sonunda tamamlanacak. 24 saat boyunca sürdürülen çalışmalar, şu anda deniz seviyesinin yaklaşık 100 metre altında devam ediyor. Denizin altındaki 5.4 kilometrelik kısmın çeyreği tamamlandı. 2015 sonu itibarıyla tünel bütünüyle bitecek ve toplamda 14.6 kilometre olacak. Tüneli bir günde 130 bin araç kullanabilecek. Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan, “Avrasya Tüneli'nin açılmasıyla İstanbul'daki köprü yoğunlukları yüzde 10 azalacak. Türk yapı sektörü için bu tünel, gerçekten gurur duyacağımız bir proje” dedi.

ASYAPORT BİTİYOR
Ambarlı'nın yükünü Tekirdağ çekecek
Mayıs ayında açılması planlanan Asyaport Limanı, en büyük konteyner gemilerinin bile yanaşabileceği kapasiteye sahip olacak, Avrupa'nın en büyük 10 limanı arasında yer alacak. Asyaport Limanı İşletme Müdürü Kadir Uzun, yılda 2.5 milyon konteyner hareketinin yaşanacağı ve İstanbul Ambarlı Limanı'nın yükünü de alması beklenen işletmeye iki dev vincin getirildiğini söyledi. Uzun, “Limanda toplam 11 vinç olacak. Hindistan'dan getirilen 2 dev vinç, aynı anda iki konteyneri yükleyebiliyor. 65 ton kapasiteli vinçlerin uzunlukları 65 metre. Tam havaya diktiğimiz zaman ise 122 metre yükseklikte olabiliyor” diye konuştu.

İHALESİ BU YIL
4G teknolojisi de Türkiye'ye geliyor
Daha hızlı veri trafiği ve çözünürlüğü daha da yükseltmek amacıyla yıl sonuna kadar 4G'ye geçilmesi hedefleniyor. Bu kapsamda yerli teknolojinin geliştirilmesi çalışmalarına başlandı. Söz konusu hamlelerin yapılması için ASELSAN, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Netaş gibi kurum ve kuruluşlara görev verildi. 3G'den 4-5 kat daha hızlı olan 4G teknolojisine geçiş için ihalenin bu yıl yapılması amaçlanıyor.

YAVUZ ve KÖRFEZ  bu yıl açılıyor
Karayollarında bu yıl, aralarında Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu (Körfez geçişi ve bağlantı yolları dahil), Yavuz Sultan Selim Köprüsü gibi projelerin de yer aldığı 9.5 milyar lira yatırım bedelli 72 büyük proje tamamlanarak hizmete alınacak. 4.1 milyar lira yatırım bedelli 23 büyük projenin ise temeli atılacak.  İkizdere-İspir yolu üzerindeki Ovit Tüneli tamamlandığında, Türkiye'nin ve Avrupa'nın en uzun, dünyanın da ikinci en uzun çift tüp tüneli olacak. Ovit Tüneli'nde her biri 14.7 kilometre olmak üzere 2 tüpten oluşan yaklaşık 30 kilometrelik tünel inşa edilecek. Tünelin 2016'nın ilk çeyreğinde trafiğe açılması hedefleniyor.


29 EKİM 2017'DE UÇUŞLAR BAŞLIYOR
Yılda 150 milyon yolcu  
3. havaalanını kullanacak
İstanbul'a yapılan üçüncü havalimanının iki pistle 29 Ekim 2017'de hizmete girmesi bekleniyor. 4'üncü faz tamamlandığında yılda 150 milyon yolcuya ulaşılacak. Şu anda 3 bin iş makinesi bölgede faaliyet gösteriyor. 30 bin istihdam oluşmuş durumda. İşletme aşamasında ise 120 bin istihdam sağlanacak. Yüklenici firmalardan Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “Çalışmalar iyi gidiyor. Zamanında yetiştireceğimize inanıyoruz. 29 Ekim 2017'de 90 milyon yolcuya hitap eden ilk etabı bitireceğiz. 2017 sonu itibarıyla 5 milyar dolar ciroya ulaşacağız. Turizm dahil çimento ve enerjide halka arza hazırız” dedi. Projenin Türk firmalarının oluşturduğu konsorsiyum tarafından üstleniliyor olmasının önemli olduğunu vurgulayan Başbakan Ahmet Davutoğlu ise, “Maliyeti ve finansman itibariyle çok büyük bir proje. Toplamda 32 milyar avroluk bir proje bedelinden bahsetmek mümkün. Böylesi bir proje ülkenin istikrarına duyulan güvenin işaretidir. 150'den fazla havayolu şirketinin bu alanı kullanacağını planlıyoruz” diye konuştu.


ANKARA'YA MERKEZ
Yerli uydu 2019'da uzaya fırlatılacak

Türk mühendislerinin yapımında görev alacağı Türkiye'nin ilk yerli uydusu Türksat 6A ile ilgili çalışmalar başladı. TÜBİTAK, TUSAŞ ve ASELSAN tarafından, Kazan'da kurulan Uydu Entegrasyon ve Test Merkezi'nde üretimi gerçekleştirilecek uydunun, 2019'da fırlatması hedefleniyor. TÜRKSAT Başkanı Prof. Dr. Ensar Gül, “Şu an TÜRKSAT uyduları üzerinden 80 televizyon kanalı HD yayın yapıyor. Toplam televizyon kanalı da 600'e ulaştı. TÜRKSAT 3A, 4A ve 4B uydularını yaptırırken mühendislerimizi dışarıya gönderdik. Oralarda yetişmiş mühendislerimizle TÜRKSAT 6A uydusu Türkiye'de yapılacak” diye konuştu.

Çanakkale'ye Boğaz Köprüsü
Lapseki-Gelibolu arasında yapılması planlanan Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün ihalesine de bu yıl çıkılması öngörülüyor. İstanbul üzerindeki yükü alıp, Çanakkale üzerinden Avrupa'ya taşıyacak yeni bir proje üzerinde de çalışmalar sürüyor. Çanakkale Köprüsü, 2 bin 23 metre orta açıklık, toplam 3 bin 623 metre uzunluğuyla dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Demiryolu hattının da geçeceği projenin çalışmaları devam ediyor. Çanakkale Köprüsü üzerinden geçirilmesi planlanan demiryolu hattının taşımacılık maliyetlerini de düşürmesi bekleniyor. Söz konusu proje yap-işlet-devret modeli ile hayata geçirilecek.

İPEK YOLU AÇILIYOR
Demiryolları için 9 MİLYAR LİRA
2014'te Türkiye'de, Ankara-İstanbul ve Konya-İstanbul, yüksek hızlı trenle birbirine bağlandı. Türkiye ile Gürcistan, Azerbaycan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri arasındaki kesintisiz demiryolu bağlantısını sağlayacak Kars-Bakü-Tiflis Demiryolu Hattı'nın ise bu yıl sonunda tamamlanması hedefleniyor. Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hattının iyileştirilmesi ve Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatının tamamlanmasıyla, trenler saatte 30 kilometre yerine 140 kilometre hızla gidecek. Ordu-Giresun ile Hakkari havalimanlarının bu yıl açılması planlanıyor. Uçak imalatı için de çalışmalar sürüyor.

YORUMLAR