28.07.2020 17:52
Bir Günlük Protein İhtiyacı Nasıl Hesaplanır?

İnsan beslenmesinin temel yapı taşlarından biri olan proteinler, tüm canlı organizmaların temel bileşenlerinde ve hücrelerinde yer alır. Bu makalede sizler için günlük protein ihtiyacınızı nasıl hesaplayacağınızı, protein hesaplama yönteminin nasıl olduğunu, bir günlük protein ihtiyacını hangi gıdalardan alacağınıza yönelik bilgiler vermeye çalışacağız.

Amino asitlerin zincirlerle birbirine bağlanmasını proteinleri oluşturur. İnsan vücudunun en temel bileşenlerinden biri olan proteinler, sağlığımız açısından hayati öneme sahiptir. Proteinleri hiçbir vücut kendi kendine yapmaz. Bu proteini almak için doğal yollara başvurur çeşitli gıdalardan bunların teminini sağlarız.

Bir Günlük Protein İhtiyacı Nasıl Hesaplanır?

Proteinler insan hücrelerinin yapımının her sürecinde bulunur. Özellikle yıpranan hücrelerin onarılması, hücrelerin şeklini koruması proteinler tarafından gerçekleştirilir. Hücre tutunması, hücrenin bölünmesi, hücreler arası haberleşme ve bağışıklık sisteminin güçlenmesinde proteinler aktif rol oynar. Vücudumuza aldığımız bazı protein türleri biyokimyasal tepkimelerde vücut içinde katalizör etkisi görür.

Bu da kas ve tendon oluşumundan, saç ve tırnakların uzamasına kadar yer almasını sağlar. Şayet bir vücut bu rutinde yeterli miktarda proteini vücuda alamazsa işte bu sefer de birtakım rahatsızlıklar meydana gelir.

Bir Günlük Protein İhtiyacı Nasıl Hesaplanır?

1 gram proteinin 4 kalori enerji verdiği düşünülürse, proteinin insan sağlığı açısından ne kadar önemli olduğunu daha iyi anlamış oluruz.

Peki, günlük protein ihtiyacı kaç gr’dır? Protein ihtiyacı nasıl karşılanır? Hangi besinler protein bakımından zengindir? Tüm bu soruların yanıtlarını yazımızın devamında bulabilirsiniz.

Bir Günlük Protein İhtiyacını Hesaplama Yöntemi Nasıldır?

Bir Günlük Protein İhtiyacı Nasıl Hesaplanır?

İnsan beslenmesinin temel taşları arasında yer alan protein, vücudumuzun sağlıklı kalmasını mevcut durumunu korumasını ve gelişmesini sağlar. Protein almayan bir vücudun kadavrandan farkı olmaz.

Peki bir günlük protein ihtiyacını nasıl hesaplar, nasıl vücuda alırız?

Sağlıklı ve dengeli beslenmeyi kendine bir yol haritası olarak seçen tüm okuyucularımızın sorduğu bu sorunun cevabı aslında oldukça basit.

Bir insanın günlük protein ihtiyacını kişinin cinsiyeti, yaşı, boyu, kilosu ve yaşam tarzı belirler.

Örneğin, bir beden işçisi ile masa başında çalışan bir işçinin yaşı, cinsiyeti birebir aynı olsa da günlük olarak ihtiyaç duydukları protein miktarı elbette farklı olacaktır. Hatta bir çocuk ile bir yetişkinin, bir kadın ile bir erkeğin günlük protein ihtiyaçları farklı farklıdır.

Bu konudaki uzman görüşüne göre:

Yağsız vücut ağırlığının 2,75 katı olarak hesaplanmasıdır.

Bu ne demek? Bu basitçe örneklendirilecek olursa:

Yağsız bir kişinin vücut ağırlığını 50 Kg var sayalım.

Bu kişinin günlük alması gereken protein miktarı:

50 x 2,75=137,5 gram yani yuvarlarsak 138 gram proteini vücut ağırlığı 50 kg olan bir kişinin günlük alması gereken protein miktarı olarak rahatlıkla söyleyebiliriz.

Zaten, Dünya Sağlık Örgütü’ne göre; az hareketli bir kişi her bir kilosuna karşılık yaklaşık 1 gram proteine ihtiyaç duyduğu açıklanmıştır.

Diğer taraftan, spor yapan veya özellikle vücut geliştirme çalışan bir kişinin alması gereken protein miktarı farklılık gösterir.

Vücut geliştirme çalışması yapan bir sporcunun her bir kiloya karşılık 1-1,8 gram arasında değişiklik gösterir. Yani aktif olarak bu miktar kilo başına 2,5-3 grama kadar çıkabilmektedir.

Hamile kadınlarda ve emziren annelerde ihtiyaç duyulan protein miktarı normal kadınlara göre artış gösterir.

Bir Günlük Protein İhtiyacı Hangi Gıdalardan Nasıl Karşılanır?

Bir Günlük Protein İhtiyacı Nasıl Hesaplanır?

Protein ihtiyacını günlük olarak karşılamak için çeşitli gıdalardan faydalanırız. Dengeli ve sağlıklı beslenebilmek için tüketilen besin çeşitliliğinin günlük olarak alınması bunun içinde proteinin alınmasına özen gösterilmesi gerekir.

Hiçbir protein tozu günümüzde eczanelerde, spor mağazalarında, internet sitelerinde satılan protein tozları tüketilen protein yüklü gıdaların yerini tutamaz. Elbette toz halinde protein alan sporculara herhangi bir sözümüz yok. Biz sporcu da olsa protein tozu ile günlük protein ihtiyacını karşılamak isteyenlerin mutlaka ama mutlaka bir hekime veya diyetisyene danışarak tüketmesini tavsiye ediyoruz.

Protein açısından en zengin besinlerin listesi:

  • Balık ve kırmızı et
  • Tavuk ve hindi eti
  • Süt, yumurta, yoğurt ve peynir
  • Soya fasulyesi
  • Kuru baklagiller
  • Mısır, buğday, yulaf
  • Kabak çekirdeği, badem, fındık, Antep fıstığı
  • Bezelye, ıspanak, börülce
YORUMLAR